Kto zarába príliš veľa?

Autor: Samuel Hora | 16.2.2009 o 7:04 | Karma článku: 6,40 | Prečítané:  1999x

Na Slovensku je populárne závistlivo zazerať a nadávať na tých, ktorí veľa zarábajú, na bohatých a úspešných. Niektorí z nich toľko zarobili poctivou prácou, iní nečestne. Niekde uprostred sa nachádzajú tí, ktorí síce zarábajú legálne, ale akosi podvedome vnímame, že ich zisk je prehnaný. Ten istý fenomén vnímame aj z druhej strany tak, že niektoré tovary a služby sú príliš drahé, ale v tomto prípade sme si na to už nejako zvykli a nezdráhame sa zaplatiť nepochopiteľné, ba absurdné ceny za voľačo, čo by "normálne" "malo" stáť oveľa menej.

Čo je neopodstatnene príliš drahé a kto na tom neprimerane zarába? Rozhliadnime sa okolo, kto sú tí najbohatší. Nezamerajme sa však na tých, ktorí tvrdo pracujú, ani na tých, ktorí mali k dispozícii obrovský kapitál, dedičstvo, reštitúciu alebo zbohatli v nejakej privatizácii. Zamerajme sa na tých, ktorí pracujú tak "akurát" alebo aj menej, ale zarábajú oveľa viac ako ostatní. Aké sú to odvetvia, ktoré najviac vynášajú? Čo sú tie veci, za ktoré najviac platíme, ale tušíme, že by mohli byť aj lacnejšie? Čo majú títo ľudia, firmy, tovary a služby spoločné? Nedostatok konkurencie.

Ako konkurencia znižuje ceny?

Keď na trhu viacero obchodníkov predáva podobné produkty, navzájom si konkurujú. Pretekajú sa o zákazníkov. Súťažia v tom, kto si zákazníkov získa na úkor ostatných predajcov. Kto vie lepšie získavať zákazníkov, ten bude lepšie prosperovať. Jedným z viacerých základných parametrov, na ktoré sú zákazníci citliví, je cena. Konkurujúci si predajcovia sa preto snažia znižovať svoje ceny tak, aby z obchodu ešte stále mali nejaký osoh, ale aby ich ceny boli pre zákazníkov atraktívnejšie ako ceny konkurenčných predajcov. Tam, kde nie je dostatočná konkurencia, sa ceny nemusia až tak znižovať. Bezkonkurenčným predajcom stačí, aby ceny nastavili tak, aby ich voľajaký zákazník bol ešte schopný zaplatiť, ale v ich znižovaní sa nemusia prakticky s nikým pretekať. Cena tovarov bez konkurencie je vysoko nad výrobnou cenou, nákladmi na distribúciu a prevádzku obchodu.

Keď sa teda stretnete s voľačím, čo sa vám zdá príliš drahé, zamyslite sa a spýtajtajte sa samých seba - má predajca dostatočnú konkurenciu? Má s kým súťažiť o zákazníkov na trhu? Ak nie, rozmýšľajte, prečo je to tak. Aké sú rôzne dôvody nedostatku konkurencie a s ktorými z nich sa dá niečo robiť?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

SVET

Zomrel spevák skupiny Linkin Park, spáchal samovraždu

Chester Bennington sa zrejme obesil vo svojom dome.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.


Už ste čítali?